Czy można mieszać oleje silnikowe?
Oleje silnikowe pozwalają utrzymać silnik samochodu w dobrej kondycji. To właśnie dzięki nim wszystkie mechanizmy silnika działają poprawnie. Przed każdą dłuższą podróżą należy sprawdzić poziom oleju silnikowego. Co w sytuacji, gdy oleju jest za mało, a Ty nie masz przy sobie dotychczasowego produktu? Czy można mieszać oleje silnikowe? Odpowiedź na te pytania poznasz w poniższym artykule.
Źródło: pexels.com
Rodzaje olejów silnikowych
Oleje silnikowe dzielą się trzy typy. W zależności od zastosowanej bazy, sposobu wytwarzania oraz dodatków uszlachetniających wyróżnia się:
- oleje syntetyczne – najbardziej zaawansowany rodzaj. Zwykle mają niską lepkość, dzięki czemu doskonale trafiają do wszystkich zakamarków silnika, tym samym zapewniają najskuteczniejszą ochronę silnika;
- oleje półsyntetyczne – są produktami pomiędzy olejami syntetycznymi, a mineralnymi, ponieważ powstają na bazie olejów mineralnych, jednak posiadają też domieszki syntetyczne;
- oleje mineralne – najstarszy rodzaj olejów silnikowych. Powstają na bazie ropy naftowej i obecnie znajdują coraz to mniej zastosowań. Zwykle używa się ich w przypadku starszych pojazdów.
To, do której grupy należy dany olej można odczytać z jego oznaczenia, i tak:
- oleje syntetyczne: 0W30, 0W40, 5W30, 5W40, 5W50;
- oleje półsyntetyczne: 10W40, 10W60;
- oleje mineralne: 15W40, 15W50.
Oleje silnikowe klasyfikuje się także na podstawie ich przynależności do rodzaju używanego paliwa. Najpopularniejsze klasyfikacje to amerykańska API i europejska ACEA.
System API dzieli oleje według:
- S – oleje do silników benzynowych,
- C – oleje do silników diesla,
- F – oleje do silników diesla opracowanych do wybranych wysokoobrotowych czterosuwowych jednostek wysokoprężnych.
Druga litera w systemie API oznacza kategorię oleju.
- od A do P – oleje do silników benzynowych,
- od A do K – oleje do silników diesla.
Jeśli są zastosowane również trzecia i czwarta litera, wówczas odnoszą się do: zastosowań (np. wysokie temperatury) oraz okresu przejściowego przed wprowadzeniem nowej klasyfikacji.
Pamiętaj, że jeden olej może jednocześnie należeć do kilku klas. |
System ACEA dzieli oleje według:
- A – oleje do silników benzynowych,
- B – oleje do silników diesla,
- C – oleje do silników benzynowych i wysokoprężnych wyposażonych w filtry cząstek stałych,
- E – oleje do silników diesla, montowanych w samochodach ciężarowych.
Po literach A i B stosuje się cyfry 1-5, po literze C – 1-4, natomiast po E cyfry 1-9. Wyższa cyfra świadczy o lepszym zabezpieczeniu silnika przed zużyciem.
Można używać oleju o wyższym oznaczeniu, niż zaleca producent, jednak nie wolno obniżać klasy rekomendowanej. W praktyce oznacza to, że np. do sinika z olejem A3 możesz użyć oleju A4, ale nie możesz oleju o klasie A2.
Tak samo jak w przypadku API, tak też w systemie ACEA jeden olej może być jednocześnie zakwalifikowany do kilku klas.
Po co mieszać oleje silnikowe?
Choć współczesne oleje syntetyczne i mineralne są ze sobą mieszalne, to należy je mieszać jedynie w sytuacjach awaryjnych, kiedy do wyboru masz zmieszanie olejów lub jazdę bez niego. Przy mieszaniu olejów pamiętaj, aby były tej samej klasy, lepkości i spełniały zbliżone do siebie normy jakości dla danego silnika.
Zatem chociaż można mieszać oleje silnikowe ze sobą, to w sytuacji, kiedy nie ma takiej wyraźnej potrzeby, lepiej tego unikać.
Jakie oleje silnikowe można mieszać?
Jak już wiesz, aby mieszać ze sobą oleje muszą one być tego samego typu, o tej samej lepkości oraz spełniać podobne normy jakości. Najkorzystniej jest również mieszać oleje syntetyczne z syntetycznymi, półsyntetyczne z półsyntetyczni i mineralne z mineralnymi.
Jeśli jednak mieszanie olejów nie jest regularne, a tylko sporadyczną sytuacją, wówczas możesz mieszać ze sobą oleje silnikowe. Pamiętaj natomiast, że przy częstych tego rodzaju zabiegach, możesz wpłynąć negatywnie na pracę silnika.
Czy można mieszać oleje silnikowe 5W30 z 5W40?
Jak najbardziej w sytuacji awaryjnej możesz mieszać ze sobą oleje silnikowe 5W30 z 5W40, ponieważ charakteryzują się one podobnym składem. Różnica pomiędzy nimi jest taka, że oleje 5W40 są bardziej lepkie w wysokich temperaturach.
Pamiętaj, żeby dodać niewielką ilość oleju, bo choć mają one zbliżone składy, to wciąż mają różne parametry. Mimo wszystko uzupełnienie oleju w silniku zawsze będzie lepszym rozwiązaniem niż jego brak.
Czy można mieszać oleje silnikowe 5W30 z 10W40?
Te oleje nie nadają się do mieszania, ponieważ są to produkty o różnej lepkości. W najlepszej sytuacji pomieszanie tych olejów zwiększy Twoje koszty eksploatacji, a w najgorszej może uszkodzić silnik auta.
Oleje można dolewać tylko, jeśli mają zbliżoną, a najlepiej identyczną lepkość. W przeciwnym razie możesz trwale uszkodzić silnik!
Czy można mieszać oleje silnikowe 10W40 z 15W40?
W przypadku, kiedy dolewka jest niewielka, to można mieszać ze sobą oleje silnikowe 10W40 i 15W40. Są to oleje mineralne o tej samej lepkości, dlatego zachowują tę samą gęstość w przypadku działania wysokich temperatur.
Musisz jednak pamiętać, że olej 15W40 jest mniej odporny na niskie temperatury i szybciej gęstnieje od oleju 10W40. Mimo wszystko, w wyjątkowych sytuacjach możesz je ze sobą połączyć.
Czy można mieszać oleje silnikowe 10w40 z 10w40?
Jest to najlepsze rozwiązanie! Oleje silnikowe o tych samych parametrach jak najbardziej można ze sobą mieszać. Jeśli oleje pochodzą od różnych producentów, to nadal można je ze sobą łączyć, ponieważ są one ze sobą w pełni kompatybilne.
Poprzez zachowanie tej samej klasy jakościowej i lepkości, dwa oleje 10W40 dobrze się ze sobą wymieszają i stworzą spójny smar do Twojego silnika.
Czy można mieszać oleje półsyntetyczne z syntetycznymi?
Możesz mieszać olej półsyntetycznym z olejem syntetycznym tylko w wyjątkowej sytuacji. Łączenie tych dwóch produktów może sprawić, że silnik samochodu ulegnie rozszczelnieniu. Mieszanie oleju syntetycznego ze starszym olejem półsyntetycznym doprowadza także do większego zużycia oleju lub zablokowania kanalików transportujących olej.
Pamiętaj o kolejności stosowanych olejów: najpierw korzystaj z oleju syntetycznego, następnie półsyntetycznego, a gdy silnik samochodu będzie już w gorszym stanie – możesz użyć oleju mineralnego.
Kiedy nie wolno mieszać olejów silnikowych?
Jeśli nie ma konieczności i nie jest to sytuacja awaryjna – nie mieszaj ze sobą olejów silnikowych! Jest to w szczególności niebezpieczne, gdy olej mineralny zostanie wlany do oleju syntetycznego. W tym przypadku już po niedługim czasie dojdzie do obniżenia właściwości smaru, zmniejszenia stabilności termicznej oraz odkładania się zanieczyszczeń w silniku.
Stosowanie nieodpowiednich olejów prowadzi do szybszego zużycia mechanizmów silnika, problemów ze smarowaniem, awarii łańcucha, układu rozrządu oraz innych problemów eksploatacyjnych.
Zalety stosowania oryginalnych olejów silnikowych
Stosując oryginalne i zalecane przez producenta oleje silnikowe poprawisz żywotność swojego silnika oraz uchronisz go przed potencjalnymi awariami.
Oryginalne oleje zapewniają ochronę silnika niezależnie od temperatury. Dodatkowo, mniejsza lotność oleju skutkuje rzadszymi dolewkami. Natomiast odporność na utlenienie sprawia, że osady nie zanieczyszczają silnika.
Podsumowując, chociaż w szczególnych sytuacjach możliwe jest mieszanie ze sobą olejów, to mimo wszystko najbardziej korzystnym dla silnika Twojego samochodu będzie korzystanie z oryginalnych produktów.
Doświadczony redaktor serwisu motoryzacyjnego z pasją do świata samochodów. Znawca nowości i trendów branżowych, łączący wiedzę techniczną z umiejętnością pisarską. W wolnych chwilach miłośnik wyścigów i spotkań motoryzacyjnych.
Uważasz, że to był dobry artykuł? A może coś jest niezrozumiałe?
Autor tego materiału czeka na Twój komentarz. Serio.