Drgania pedału gazu – przyczyny
Każdy, kto posiada samochód, czy to prosto z salonu, czy używany, obawia się różnych niespodziewanych problemów. Prędzej czy później coś zaczyna szwankować. Czasem drobne takie objawy, jak drganie pedału gazu mogą zwiastować poważniejsze kłopoty z autem. I na przyczynach drgania pedału gazu się skupimy.
Źródło: pexels.com
Skąd się biorą drgania pedału gazu – przyczyny mechaniczne
Drgania pedału gazu i przyczyny nie są zawsze takie oczywiste? Największą oczywistością to prawdziwy ból głowy dla kierowcy. Jednak często winowajcą jest jakaś mechaniczna usterka.
Weźmy na przykład układ sterowania przepustnicą – jak się zużyje albo uszkodzi, to pojawia się od razu problem. W starszych autach pedał gazu łączył się z przepustnicą za pomocą linki. Taka linka potrafiła się z czasem rozciągnąć albo przetrzeć. I zamiast gładkiego ruchu mieliśmy właśnie szarpanie i drgania pedału gazu.
Przepustnica
A co z nowszymi samochodami? Tu pedał gazu steruje przepustnicą elektronicznie, ale to nie znaczy, że problemy zniknęły. Czasem winne są zużyte sprężyny albo mocowania pedału. Efekt? Pedał nie wraca jak powinien albo drga przy naciskaniu. To nie tylko irytujące, ale może też utrudniać precyzyjne kontrolowanie prędkości.
Sama przepustnica też potrafi narozrabiać. Jak się zabrudzi albo zaśniedzieje, to nie otwiera się i nie zamyka tak, jak powinna. Kierowca czuje wtedy, jak pedał drga, zwłaszcza przy delikatnym przyspieszaniu albo utrzymywaniu stałej prędkości.
Mocowania silnika
Jak mocowania silnika są w kiepskim stanie, to cały silnik może drgać bardziej niż powinien. Te wibracje przenoszą się na różne elementy auta, w tym na pedał gazu. Brzmi dziwnie? A jednak to całkiem częsta przyczyna drgania pedału gazu w samochodzie.
Układ wydechowy
No i nie zapominajmy o układzie wydechowym. Jak jest uszkodzony albo nieszczelny, to zmienia się ciśnienie spalin. To z kolei wpływa na pracę silnika, a kierowca może to odczuć właśnie jako drgania pedału gazu. Często te drgania są najbardziej zauważalne przy konkretnych obrotach silnika albo w pewnych zakresach prędkości.
Drgania pedału gazu – przyczyny elektryczne i elektroniczne
Czujnik położenia pedału
W dzisiejszych samochodach pełno elektroniki, co czasem komplikuje sprawę z drganiami pedału gazu. Weźmy na przykład czujnik położenia pedału. Niby mały element, a jak się zepsuje, to mamy kolejny problem. Ten czujnik przekazuje info o pozycji pedału do komputera sterującego silnikiem. Jak działa źle, to wysyła niestabilne sygnały i pedał zaczyna drgać.
Komputer sterujący ECU
A co z samym komputerem sterującym, czyli ECU? To taki mózg silnika. Jak się w nim coś poplącze albo oprogramowanie narozrabia, to może źle interpretować sygnały z pedału. Wtedy mimo równego nacisku na pedał, auto przyspiesza nierówno, a pedał drga.
Instalacja elektryczna
Instalacja elektryczna też potrafi sprawić problem. Luźne kable, uszkodzone przewody czy korozja na stykach – to wszystko może powodować zakłócenia w przesyłaniu sygnałów między pedałem a komputerem. W skrajnych przypadkach połączenie może się na chwilę urywać, co kierowca odczuje jako szarpnięcia pedału.
Tempomat
Tempomat też może być przyczyną drgana pedała gazu autach. Jak nie działa jak należy, szczególnie w autach z elektroniczną przepustnicą, to pedał gazu może zacząć drgać. Często widać to zwłaszcza przy włączaniu lub wyłączaniu tempomatu.
Systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy
W nowych autach mamy też różne systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy. Kontrola trakcji, stabilizacja toru jazdy – jak któryś z tych systemów zawodzi, to może wpłynąć na sterowanie silnikiem. A to z kolei może spowodować drgania pedału gazu. Kierowca poczuje to jako drgania, zwłaszcza w sytuacjach, gdy te systemy powinny działać, na przykład przy przyspieszaniu na śliskiej drodze.
Jak rozpoznać przyczyny i naprawić drający pedał gazu?
Jeśli zauważyłeś, że pedał gazu drga – nie ignoruj tego. Najpierw dobrze się zastanów, kiedy to się dzieje. Na zimnym silniku czy dopiero jak się rozgrzeje? Przy konkretnej prędkości albo obrotach? Te informacje mogą być na wagę złota dla mechanika.
Współczesne auta to prawdziwe komputery na kółkach. Dlatego kolejny krok to podłączenie do komputera diagnostycznego w celu wykrycia jakie są przyczyny drgania pedału gazu w samochodzie. Dzięki temu uda się wyczytać kody błędów z pamięci sterownika. Często od razu widać, co jest nie tak. Ale uwaga – niektóre usterki nie generują kodów błędów, więc sama diagnostyka komputerowa to nie wszystko.
Jak podejrzewasz problem mechaniczny, trzeba wszystko dokładnie obejrzeć. W starszych autach sprawdź linkę gazu. Zobacz, czy mechanizm pedału nie jest zużyty. Zajrzyj do przepustnicy. Czasem gołym okiem widać uszkodzenia. Nie zapomnij o mocowaniach silnika i układzie wydechowym – ich stan też może wpływać na drgania, jak pisaliśmy już wyżej.
A co, jeśli problem leży w elektryce albo elektronice? Tu trzeba bardziej zaawansowanych testów. Pomiary napięć i oporności w obwodach związanych z pedałem gazu i przepustnicą mogą wykazać problemy z kablami albo czujnikami. Czasem wystarczy zaktualizować oprogramowanie sterownika silnika i problem znika.
Niektóre przyczyny drgań pedału gazu da się stosunkowo łatwo usunąć. Czyszczenie przepustnicy albo wymiana zużytego czujnika to dla doświadczonego mechanika pestka. Ale uwaga – jak nawali sterownik albo trzeba wymienić cały mechanizm pedału, to może być drożej i zajmie więcej czasu.
Niezależnie od przyczyny, nie lekceważ drgań pedału gazu. To nie tylko kwestia komfortu jazdy. Takie objawy mogą sygnalizować poważniejsze usterki. Jak je zignorujesz, możesz się później zdziwić wysokim rachunkiem za naprawę. Dlatego lepiej od razu pokazać auto dobremu mechanikowi, jak tylko zauważysz coś niepokojącego.
Doświadczony redaktor serwisu motoryzacyjnego z pasją do świata samochodów. Znawca nowości i trendów branżowych, łączący wiedzę techniczną z umiejętnością pisarską. W wolnych chwilach miłośnik wyścigów i spotkań motoryzacyjnych.
Uważasz, że to był dobry artykuł? A może coś jest niezrozumiałe?
Autor tego materiału czeka na Twój komentarz. Serio.