Jak wyczyścić parownik klimatyzacji?
Obecnie mało kto wyobraża sobie jazdę samochodem bez sprawnej, wolnej od zanieczyszczeń klimatyzacji. System ten jest niezbędny szczególnie w sezonie letnim, gdy kabiny aut nagrzewają się niezwykle szybko. Aby używanie klimatyzacji było bezpieczne i komfortowe niezbędne jest jej czyszczenie. Jak to zrobić i dlaczego jest to konieczne?
Dlaczego powinniśmy regularnie czyścić klimatyzację samochodową?
Czyszczenie klimatyzacji to jedyny sposób na zachowanie jej pełnej sprawności. Ta przydaje się nie tylko w sezonie letnim, gdy upały utrudniają jazdę bez klimy. Służy ona także do usuwania wilgoci z wnętrza auta. W ten sposób pozwala np. na odparowywanie szyb.
Jeśli klimatyzacja jest zabrudzona, to efektywność jej pracy spada. Istnieje jeszcze jeden, poważniejszy problem. Kanały wentylacyjne układu klimatyzacji to idealne miejsce do rozwoju roztoczy, bakterii, grzybów oraz innych drobnoustrojów. Te korzystają z tego, że jest to środowisko bardzo wilgotne i ciepłe, przez co błyskawicznie się rozwijają.
Czym grozi obecność drobnoustrojów w kanałach wentylacyjnych? W takiej sytuacji z klimatyzacji mogą wydobywać się różne, nieprzyjemne zapachy. Może to być woń zgniłych jajek, stęchlizny, czy inny niezidentyfikowany „smrodek”. Pojawienie się takiego zapachu świadczy o tym, że klimatyzacja jest pełna niebezpiecznych grzybów i bakterii.
Obecność drobnoustrojów w układzie klimatyzacji jest też niebezpieczna dla zdrowia. Mogą one powodować alergie, katar, kaszel, problemy z gardłem, w najgorszych wypadkach nawet poważne choroby.
Czyszczenie klimatyzacji — jak często jest wymagane?
Czyszczenie parownika klimatyzacji to czynność, którą powinieneś wykonywać przynajmniej raz w roku. Najlepiej zrobić to po sezonie zimowym. Jeśli bardzo zależy Ci na pozbyciu się drobnoustrojów z układu klimatyzacji, czyszczenie możesz wykonać dwa razy w roku. Po lecie oraz po zimie. W ten sposób będziesz miał pewność, że klimatyzacja działa prawidłowo i jest wolna od zanieczyszczeń.
Czy do czyszczenia parownika klimatyzacji warto skorzystać z pomocy eksperta?
Jak wyczyścić parownik klimatyzacji? Istnieją różne metody. Niektórzy decydują się na wysłanie auta do serwisu. Tam samochód jest m.in. ozonowany, a kanały wentylacyjne i cały układ klimatyzacji czyszczony za pomocą specjalnych środków chemicznych. Cały proces można też zrobić samodzielnie. W tym celu potrzebne będą specjalne preparaty i trochę czasu.
Czyszczenie parownika klimatyzacji — jak je wykonać?
Nie wiesz, jak wyczyścić parownik klimatyzacji na własną rękę? To dość prosty proces, o ile posiadasz odpowiedni sprzęt i środki chemiczne. Istnieje wiele metod czyszczenia parownika, a każda ma różną skuteczność. Poniżej poznasz najciekawsze z nich.
Ozonowanie klimatyzacji — na czym polega?
Jedną z dostępnych metod jest ozonowanie klimatyzacji. To proces, który polega na wtłoczeniu do samochodu cząsteczek ozonu. Jest to związek składający się z trzech atomów tlenu, który ma działanie bakterio- i grzybobójcze.
Za pomocą ozonowania usuwa się drobnoustroje z obiegu. Do takiego odgrzybiania klimatyzacji potrzebny jest tzw. ozonator, czyli po prostu generator ozonu. Urządzenie uruchamia się na czas od 15 minut do godziny. W tym czasie zamknij szczelnie swój samochód i nie przebywaj w nim. Po zakończeniu procesu dobrze wywietrz samochód. Taki zabieg powinien pozwolić na skuteczne odgrzybianie.
Ręczne czyszczenie parownika
Parownik klimatyzacji możesz też wyczyścić ręcznie, jeśli dysponujesz dobrymi zdolnościami mechanicznymi. W tym celu odłącz klimatyzację od zasilania elektrycznego. Następnie znajdź obudowę parownika, rozkręć ją i wyjmij urządzenie z samochodu.
Wykręcony parownik dokładnie umyj ciepłą wodą z dodatkiem detergentu. W tym celu użyj np. szczoteczki do zębów, która pozwoli Ci na wyczyszczenie każdego elementu urządzenia. Po całym procesie wysusz urządzenie i przetrzyj je miękkim ręcznikiem. Przed ponownym zamontowaniem parownika możesz go dodatkowo przetrzeć olejem silikonowym. Czyszczenie mechaniczne nie pozwoli Ci na usunięcie wszystkich drobnoustrojów z klimatyzacji. Dlatego powinieneś traktować je jako uzupełnienie.
Pianka czyszcząca
Cały układ klimatyzacji wyczyścisz też specjalnym środkiem chemicznym w postaci pianki. Jak ją wykorzystać? W pierwszym kroku zdemontuj filtr kabinowy. Następnie użyj sprężonego powietrza, by oczyścić wszystkie kratki wentylacyjne oraz komorę filtra kabinowego.
Do dozownika z pianką dołącz długą rurkę, którą wprowadzisz do systemu przez nawiewy. Wsuń ją do kanału parownika i dozuj przez kilkanaście sekund. Następnie odczekaj kilkanaście minut i zamontuj nowy filtr kabinowy. Po tym uruchom układ klimatyzacji i włącz obieg zamknięty. Ustaw najniższą możliwą temperaturę, nadmuch na szybę i kierowcę i odczekaj 5 minut. Po upływie tego czasu klimatyzacja powinna być dokładnie wyczyszczona.
Inne metody
Ciekawym sposobem może być zastosowanie ultradźwiękowej wytwornicy mgły ze środkiem bakteriobójczym. Takie urządzenie rozpyla w samochodzie bardzo drobną mgiełkę. Proces trzeba przeprowadzać przy uruchomionej klimatyzacji.
Po pewnym czasie urządzenie należy wyłączyć. Taka mgiełka dostanie się do każdego zakamarka układu klimatyzacji. Służy też do zwalczania roztoczy, które mogły powstać w kabinie auta w wyniku odkładającego się tam kurzu.
Jak prawidłowo eksploatować klimatyzację?
Czyszczenie klimatyzacji to nie jedyna czynność eksploatacyjna niezbędna do zachowania jej sprawności. Ten układ wymaga regularnego serwisu, podczas którego sprawdza się jej stan. Jak prawidłowo dbać o klimatyzację?
Przynajmniej raz w roku powinieneś wymienić filtr kabinowy. Jego zadaniem jest filtracja powietrza, które trafia do kabiny kierowcy. Z tego powodu po pewnym czasie zaczyna się zapychać, co wpływa na jego skuteczność. W ten sposób do wnętrza dostają się zanieczyszczenia, które następnie trafiają też do klimatyzacji.
Podczas serwisu klimatyzacji sprawdza się także szczelność układu oraz poziom płynów eksploatacyjnych. Klima do prawidłowego działania wymaga czynnika chłodniczego oraz oleju, który służy do smarowania sprężarki. W razie potrzeby płyny się uzupełnia, a wszelkie nieszczelności usuwa.
Doświadczony redaktor serwisu motoryzacyjnego z pasją do świata samochodów. Znawca nowości i trendów branżowych, łączący wiedzę techniczną z umiejętnością pisarską. W wolnych chwilach miłośnik wyścigów i spotkań motoryzacyjnych.
Uważasz, że to był dobry artykuł? A może coś jest niezrozumiałe?
Autor tego materiału czeka na Twój komentarz. Serio.