Bartosz Śledź CZYTAJ BIO AUTORA

Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 5 min.

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach — przyczyny

Prawidłowa praca wszystkich cylindrów jest niezbędna do zapewnienia odpowiedniej mocy przez silnik. Niestety często zdarza się, że w wyniku usterki jeden cylinder przestaje pracować. Co może być powodem takiego defektu i jak go usunąć?

auto
Źródło: pexels.com

Jak poznać, że silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach?

Cylindry są najważniejszą częścią jednostki napędowej. To w nich dochodzi do reakcji spalania, która pozwala na wytworzenie siły obrotowej niezbędnej do napędzenia kół. Liczba cylindrów w każdym samochodzie się różni. W autach montowane są silniki mające od 3 do nawet 12 czy 16 cylindrów. Niezależnie od ich liczby, nawet jeden niepracujący cylinder, jest sporym problemem. Po czym rozpoznać jego awarię?

Kontrolka check engine

Po pierwsze niepracujący cylinder może wywołać nielubianą przez kierowców kontrolkę check engine. Jej pojawienie się może zwiastować spory wydatek. Nie inaczej jest w tym przypadku. Dlatego po zapaleniu się kontrolki musimy koniecznie zabrać samochód do mechanika, aby zweryfikować powód usterki.

Szarpanie na wolnych obrotach

Niepracujący cylinder możemy też rozpoznać poprzez zmianę charakteru działania silnika w czasie jazdy. Jeśli jeden z cylindrów nie działa, to samochód może mieć problemy „z szarpaniem” na wolnych obrotach. Są to mocne drgania wyczuwalne zarówno na karoserii, jak i w kabinie.

Auto może też działać nierówno tuż, po rozruchu. Problemy zauważymy też po dodaniu gazu. Jeśli tak zwany jeden gar przestaje pracować, moc będzie dużo mniejsza, a zwiększeniu ulegnie spalanie paliwa. Dodatkowo w przypadku diesli sygnałem może być czarny dym pochodzący z rury wydechowej. Informuje on o tym, że mieszanka paliwowo-powietrzna nie jest w pełni spalana.

Przyczyny wyłączenia jednego z cylindrów

Wiemy już, jak dowiedzieć się, że jeden z cylindrów nie pracuje. Co sprawia, że dochodzi do takiej sytuacji? Powodów może być wiele, ale na szczęście najpopularniejsze z nich są łatwe do zdiagnozowania i tanie w naprawie.

Świece

Całej sytuacji winna może być świeca zapłonowa. W przypadku silników pracujących na benzynie, to ona wytwarza iskrę niezbędną do spalenia mieszanki paliwowo-powietrznej. Dlatego, gdy nie działa, cylinder przestanie pracować. Jeśli posiadamy auto z dieslem, to problematyczna może być świeca żarowa. To dzięki niej komora spalania osiąga temperaturę niezbędną do spalenia oleju napędowego.

W takiej sytuacji najczęściej wystarczy zamontować nowe świece. Jeśli to nie przywróci normalnej pracy silnika, problemem mogą być elementy, które odpowiadają za ich zasilanie. Na szczęście wymiana świec nie jest szczególnie drogą naprawą. Pojedyncza sztuka kosztuje zazwyczaj około kilkudziesięciu złotych.

Cewka zapłonowa

Po sprawdzeniu świec warto przejść do cewki. To ona przekształca napięcie z samochodowego akumulatora na dużo wyższe, niezbędne do zasilenia świecy. Dlatego, gdy nowe świece nie uruchomiły niedziałającego cylindra, możesz spróbować wymienić cewkę zapłonową.

Za cewkę zapłacimy nieco więcej niż przy wymianie świec. Jedna sztuka potrafi kosztować nawet ponad 100 złotych. Mimo wszystko jest to relatywnie niewielka kwota za naprawę usterki, jaką jest niedziałający cylinder.

Przewody zapłonowe

Świeca i cewka nie były powodem niepracującego cylindra? Pora na sprawdzenie przewodów. To one dostarczają prąd z akumulatora do cewki, a następnie świecy. Wymiana przewodów zapłonowych również nie jest szczególnie drogą naprawą. Za taką usługę zazwyczaj zapłaci się do kilkuset złotych.

Sterownik silnika

Kolejnym elementem, na który warto zwrócić swoją uwagę, jest sterownik silnika. Jego zadaniem jest kontrola całej pracy jednostki napędowej. Dlatego jego lekka awaria może powodować właśnie wyłączanie jednego z cylindrów. Wszelkie błędy związane ze sterownikiem silnika pomoże odczytać komputer podłączany do auta.

Czujnik położenia wału

Nierównomierną pracę jednostki napędowej może też powodować czujnik położenia wału korbowego. Jego zadaniem jest dokładny pomiar położenia wału niezbędny do dobrania idealnej mieszanki paliwowo-powietrznej. Taka awaria często powoduje drastyczne zwiększenie spalania i spadek mocy. Jest to podobny problem do niepracującego cylindra, który często jest efektem ubocznym uszkodzenia czujnika.

Niepracujący cylinder — problem wywołuje instalacja LPG?

Niekiedy nieprawidłowości w pracy cylindra to problem, który dotyka samochody wyposażone w instalację gazową. Rzeczywiście, czasowe wyłączenie cylindra może być spowodowane przez nieprawidłową pracę LPG. Co powoduje taką usterkę? Prowodyrem takiego stanu jest układ odpowiadający za zasilanie silnika gazem LPG. Jeśli dojdzie do zapchania jednego ze wtryskiwaczy gazowych, cylinder może przestać pracować. Dlatego, gdy inne popularne przyczyny nie wyjaśniają, czemu silnik nie działa prawidłowo, warto przyjrzeć się instalacji LPG.

Co zrobić, gdy jeden cylinder przestaje pracować?

Niepracujący cylinder to niekiedy dość poważna usterka, jeżeli mamy do czynienia z usterką mechaniczną. Jej naprawa będzie sporo kosztować, jeżeli nie zareagujemy odpowiednio szybko. Kluczowy jest czas reakcji. Jeśli błyskawicznie udamy się do swojego mechanika, może wystarczyć prosta naprawa, która pozwoli na uruchomienie cylindra. Dłuższa jazda z taką awarią silnika może być bardzo kosztowna. Dlaczego należy się jej wystrzegać?

Po pierwsze stracimy bardzo dużo na paliwie. Brak prawidłowego funkcjonowania jednego z cylindrów może zwiększać średnie zużycie nawet o 2 litry na 100 kilometrów. Po drugie jednostka, w której nie działa jeden cylinder, charakteryzuje się nieprawidłową kulturą pracy. Rozpędzenie auta będzie trwało bardzo długo, a przy tym będziemy musieli zmagać się z nieprzyjemnymi wibracjami.

W najgorszym przypadku silnik z niedziałającym cylindrem przejdzie w tryb awaryjny, który sprawia, że normalna jazda jest niemożliwa. Nie zapominajmy o tym, że może to doprowadzić np. do zapchania filtru DPF, czy poważnego uszkodzenia cylindra, w którym będzie odkładać się niespalane paliwo. Dlatego w przypadku usterki tego typu odwiedziny u mechanika powinny być priorytetem. 

bartosz-sledz

Doświadczony redaktor serwisu motoryzacyjnego z pasją do świata samochodów. Znawca nowości i trendów branżowych, łączący wiedzę techniczną z umiejętnością pisarską. W wolnych chwilach miłośnik wyścigów i spotkań motoryzacyjnych.

Uważasz, że to był dobry artykuł? A może coś jest niezrozumiałe?

Autor tego materiału czeka na Twój komentarz. Serio.

MACIE RACJĘ. NAPISZĘ KOMENTARZ
0

Bartosz Śledź

Doświadczony redaktor serwisu motoryzacyjnego z pasją do świata samochodów. Znawca nowości i trendów branżowych, łączący wiedzę techniczną z umiejętnością pisarską. W wolnych chwilach miłośnik wyścigów i spotkań motoryzacyjnych.
Oceń ten artykuł

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach — przyczyny

Oceń
Ocena 0/5 na podstawie ocen
Czy jako kierowca powinieneś bać się chorób oczu?

Bartosz Śledź

16 godzin

Czym zabezpieczyć reflektory po polerowaniu?
auto

Bartosz Śledź

3 dni

Czy Mercedes jest drogi w utrzymaniu?
mercedes

Bartosz Śledź

4 dni

Jak wyłączyć inteligentne ładowanie?
auto

Bartosz Śledź

5 dni

Jak sprawdzić, czy radio rozładowuje akumulator?
radio samochodowe

Bartosz Śledź

6 dni

Czym zabezpieczyć progi w samochodzie?
auto

Bartosz Śledź

1 tydzień

Czekamy na Twój komentarz

0 komentarzy na temat “Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach — przyczyny”

Napisz komentarz ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *