Bartosz Śledź CZYTAJ BIO AUTORA

Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 5 min.

Jak odpowietrzyć płyn chłodniczy?

Układ chłodzenia dba o odprowadzenie ciepła generowanego przez pracę jednostki napędowej. W tym celu wykorzystywany jest płyn chłodniczy, który krąży pomiędzy chłodnicą a silnikiem w celu przejmowania i oddawania ciepła. Efektywność jego pracy może znacząco zmaleć przez znajdujące się w układzie pęcherzyki powietrza. Jak odpowietrzyć układ chłodzenia?

auto
Źródło: pexels.com

Jak działa układ chłodzenia?

Układ chłodzenia składa się z zestawu wężów i przewodów oraz kilku kluczowych komponentów. Najważniejszym z nich jest termostat. Odpowiada on za to, jaki obieg płynu chłodniczego będzie aktualnie wykorzystywany. Ciecz może płynąć przez obieg mały, gdzie przepływa przez nagrzewnicę lub duży, gdzie dodatkowo trafia też do chłodnicy. W ten sposób układ chłodzenia utrzymuje optymalną temperaturę płynu i silnika.

Cały obieg cieczy napędza pompa wody. Kolejnym, bardzo ważnym elementem układu chłodzenia jest zbiornik wyrównawczy. Służy on do dolewania płynu i nie tylko. W określonych warunkach działa on jako odpowietrznik układu chłodzenia.

Po uruchomieniu silnika działać zaczyna pompa wody, a płyn chłodniczy płynie przez mały obieg, co pozwala na jego szybsze nagrzanie. Gdy temperatura cieczy wzrośnie, termostat wykryje zmianę i przeniesie płyn na duży obieg.

Co powoduje, że układ chłodzenia jest zapowietrzony?

Pęcherzyki powietrza mogą dostać się do układu chłodzenia z wielu powodów. Często trafiają tam podczas awarii. Gdy dojdzie do przerwania jednego z węży, powietrze błyskawicznie trafi do obiegu zamiast płynu chłodniczego. W takiej sytuacji samo wymienienie wadliwego elementu i dolanie płynu chłodniczego do zbiorniczka wyrównawczego nie przywróci prawidłowej pracy układu. Do tego trzeba będzie go odpowietrzyć.

Zapowietrzony układ chłodzenia może być też efektem uszkodzonego korka zbiorniczka wyrównawczego. Jego zadaniem jest utrzymywanie szczelności obiegu cieczy. Jeśli jego uszczelka przestanie prawidłowo działać, do układu dostanie się powietrze. Zapowietrzony układ chłodniczy może być także wynikiem uszkodzonej chłodnicy lub błędnego dolania płynu.

Zapowietrzony układ chłodzenia — objawy

Jak rozpoznać zapowietrzenie układu chłodzenia? Szybko poinformuje Cię o tym podwyższona temperatura silnika. Ze względu na obecność pęcherzyków powietrza, płyn chłodniczy nie będzie w stanie skutecznie odprowadzać ciepła z jednostki napędowej.

Jeśli dojdzie do przegrzania silnika, warto zgasić auto i po jakimś czasie zajrzeć pod maskę. W przypadku zapowietrzonego układu chłodzenia możesz zaobserwować ubytki płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym. Ponadto węże odpowiedzialne za obieg cieczy będą twarde ze względu na znajdujące się w nich powietrze.

Jak odpowietrzyć układ chłodzenia?

Na szczęście odpowietrzanie układu chłodzenia to dość prosty proces, który można wykonać bez pomocy mechanika. W pierwszej kolejności zgaś samochód i pozwól mu się dobrze schłodzić. Dopóki płyn chłodniczy jest ciepły, odkręcanie korka zbiornika, może grozić poparzeniem. Gdy już jednostka się schłodzi, odkręć korek w zbiorniczku wyrównawczym. Następnie uruchom silnik i pozostaw otwarty zbiorniczek do momentu, w którym na powierzchni płynu chłodniczego pojawią się pęcherzyki powietrza. Następnie wystarczy, że uzupełnisz poziom płynu chłodzącego do górnej kreski widocznej na zbiorniczku wyrównawczym.

Odpowietrzenie układu chłodzenia jest możliwe nie tylko za pomocą zbiornika wyrównawczego. W tym celu możesz też wykorzystać specjalny odpowietrznik układu chłodzenia. Znajdziesz go w okolicy termostatu lub nagrzewnicy.

Jak odpowietrzyć układ chłodniczy za pomocą odpowietrznika? Na początku dolej płynu chłodniczego do zbiornika wyrównawczego i włącz silnik. Rozgrzej jednostkę napędową (w tym celu możesz nawet zwiększyć obroty do około 2000/min. i utrzymaj je na tym poziomie przez 20 sekund). Gdy uruchomi się duży obieg cieczy, wyłącz silnik. Ponownie sprawdź poziom płynu chłodniczego w zbiorniku. Jeśli zmalał, dolej więcej cieczy i dokładnie zakręć zbiornik.

Ostatnie pęcherzyki w układzie chłodzenia usuniesz poprzez odkręcenie odpowietrznika. W tym momencie przy zapowietrzeniu układu chłodzenia powinien wydobywać się syk. Gdy całe powietrze usunie się z obiegu, z odpowietrznika zacznie płynąć płyn chłodniczy. W tym momencie należy go dokładnie zakręcić.

Dlaczego zapowietrzenie układu chłodniczego jest groźne dla auta?

Zapowietrzony układ chłodzenia to nie tylko wzrost temperatury silnika. Taka usterka może być bardzo groźna dla jednostki napędowej. Czym grozi obecność powietrza w układzie chłodniczym? Może dojść do pęknięcia uszczelki pod głowicą. Innym poważnym zagrożeniem jest pęknięcie głowicy w wyniku przegrzania silnika.

Kolejnym poważnym skutkiem zapowietrzenia układu chłodzenia jest zatarcie układu korbowo-tłokowego. Powyższe usterki nie zdarzą się oczywiście po kilkunastu minutach jazdy z zapowietrzonym układem. Każdy dzień bagatelizowania tej usterki zwiększa szanse na najgorszy możliwy skutek tej niewielkiej awarii.

Co zrobić, gdy odpowietrzanie układu chłodzenia nie rozwiązuje problemów?

Nie zawsze odpowietrzenie układu chłodniczego pozwoli na rozwiązanie problemów z tą częścią silnika. Może się bowiem zdarzyć, że dostanie się powietrza do obiegu to efekt innej usterki, bez której usunięcia nie poradzisz sobie z układem chłodzenia.

Co może spowodować zapowietrzony układ chłodzenia? Np. uszkodzona chłodnica. Powietrze dostaje się do obiegu również w wyniku przegrzania silnika. Dlatego tak ważne jest regularne monitorowanie temperatury pracy jednostki napędowej.

Groźne jest też pęknięcie uszczelki pod głowicą. Przez nią do układu mogą dostać się nie tylko pęcherzyki powietrza, ale też dwutlenek węgla. Dlatego każdy samochód powinien być regularnie serwisowany, gdyż jedna zbagatelizowana usterka może doprowadzić do kolejnych awarii. 

bartosz-sledz

Doświadczony redaktor serwisu motoryzacyjnego z pasją do świata samochodów. Znawca nowości i trendów branżowych, łączący wiedzę techniczną z umiejętnością pisarską. W wolnych chwilach miłośnik wyścigów i spotkań motoryzacyjnych.

Uważasz, że to był dobry artykuł? A może coś jest niezrozumiałe?

Autor tego materiału czeka na Twój komentarz. Serio.

MACIE RACJĘ. NAPISZĘ KOMENTARZ
0

Bartosz Śledź

Doświadczony redaktor serwisu motoryzacyjnego z pasją do świata samochodów. Znawca nowości i trendów branżowych, łączący wiedzę techniczną z umiejętnością pisarską. W wolnych chwilach miłośnik wyścigów i spotkań motoryzacyjnych.
Oceń ten artykuł

Jak odpowietrzyć płyn chłodniczy?

Oceń
Ocena 5/5 na podstawie 1 ocen
Jak działają pompy tłokowe i łopatkowe?

Bartosz Śledź

1 tydzień

Zatrzasnąłem klucze w aucie. Co robić?

Bartosz Śledź

2 miesiące

Jak ograniczyć straty ciepła na magazynie?

Bartosz Śledź

3 miesiące

Jaki prezent na 40 urodziny (dla faceta)?

Bartosz Śledź

3 miesiące

Domowy warsztat: co powinno znaleźć się na liście wyposażenia?

Bartosz Śledź

4 miesiące

Czy jako kierowca powinieneś bać się chorób oczu?

Bartosz Śledź

4 miesiące

Czekamy na Twój komentarz