Jak sprawdzić czy felgi będą pasować
Odpowiednio dobrane felgi grają dużą rolę w tym, jak samochód się prezentuje. Z tego powodu właściciele aut często szukają okazji do wymiany obręczy na lepiej wyglądające. Aby miało to sens, nowe felgi muszą pasować do samochodu. Jak to sprawdzić? Jakie są rodzaje felg i na co zwrócić uwagę przy ich doborze?
Jakie są rodzaje felg?
Na rynku najpopularniejsze są obecnie dwa typy obręczy. Bardziej estetyczne felgi aluminiowe i tańsze, solidne felgi stalowe. Co charakteryzuje każdy z obu rodzajów? Felgi alu to dziś częściej spotykany wybór. Wyposażone są w nie niemal wszystkie nowsze samochody i obecnie stanowią standard dla większości producentów. W przeszłości były jednak wyrazem luksusu.
Felgi aluminiowe mają atrakcyjny design, który wynika z dużej plastyczności aluminium. Są też dużo lżejsze od stalowych obręczy, co pozwala delikatnie obniżyć wagę samochodu. Takie felgi są jednak bardziej wrażliwe na uszkodzenia mechaniczne, czy obtarcia.
Obręcze stalowe są wyrobem tańszym i mniej estetycznym. Z tego powodu stosuje się na nich często kołpaki, które mają poprawić ich wygląd. Felgi stalowe są cięższe i w przeszłości używano ich w tańszych samochodach osobowych. Zaletą tego rodzaju felg jest ich wytrzymałość.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze felg?
Jednym z podstawowych kryteriów jest rodzaj felgi. Felgi stalowe to świetny wybór dla osób z mniejszym budżetem. Są tańsze i bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne. Dzięki temu lepiej radzą sobie z krawężnikami, czy niespodziewanymi dziurami w drodze. Stalowe obręcze są też tańsze w utrzymaniu.
Bardziej popularne są felgi aluminiowe. Głównym powodem jest ich atrakcyjny wygląd. Obręcze wykonane z aluminium mogą mieć przeróżne kształty, dzięki czemu znacząco wzbogacają prezencję samochodu. W zależności od oczekiwań, alufelgi nadadzą sportowego sznytu, smukłego i luksusowego wyglądu lub po prostu odchudzą samochód.
Felgi aluminiowe lepiej wypadają też pod względem efektywności paliwowej. Dzięki temu, że są lżejsze, odchudzają auto, co przekłada się na niewielkie, lecz odczuwalne w dalszej perspektywie oszczędności przy dystrybutorze.
Kolejną niezwykle istotną kwestią jest rozmiar. Fani motoryzacji marzą często o dużych obręczach z niskoprofilowymi oponami ze względu na rasowy, sportowy wygląd. Takie felgi nie sprawdzą się w większości samochodów. Jak rozmiar wpływa na prowadzenie samochodu?
Felgi o mniejszej średnicy z oponami o wyższym profilu zapewniają lepszy komfort jazdy. Dużo lepiej tłumią wszelakie nierówności na drodze. Jednocześnie gorzej radzą sobie pod względem ekonomicznym, gdyż negatywnie wpływają na przyspieszenie. Opona wysokoprofilowa charakteryzuje się wyższym tarciem generowanym w kontakcie z nawierzchnią.
Opony niskoprofilowe są bardziej wrażliwe na nierówne drogi. Wszelkie dziury, czy wyboje są na nich dużo bardziej odczuwalne. Zapewniają za to lepsze prowadzenie pojazdu, a także świetne wyglądają.
Oczywiście, przy wyborze rozmiaru felgi nie można po prostu zdać się na swoją fantazję i wybrać dowolną średnicę. Warto poruszać się w tym zakresie rozmiarów zalecanych przez producenta samochodu. W ten sposób będziemy mieli pewność, że auto będzie prawidłowo się prowadzić nawet po zmianie rozmiaru na większy lub mniejszy.
Nie można zapomnieć także o kwestiach estetycznych. Te są już indywidualnym wyborem zależnym od gustu. Rynek jest pełen felg w różnych wzorach i kolorach. Dlatego każdy kierowca powinien bez większych problemów znaleźć obręcze, które będą idealne do jego samochodu.
Zakup nowych czy regeneracja felg — co wybrać?
W większości wypadków kierowcy decydują się na nowe felgi ze względu na uszkodzenie starych. W jakiej sytuacji warto kupić nowe obręcze, a kiedy lepiej sprawdzi się regeneracja zamontowanych dotychczas felg?
Regeneracja jest możliwa w przypadku felg, które mają jedynie defekty estetyczne. Zdarty lakier, obtarcia, odpryski, czy odbarwienia nadają się do regeneracji. W takiej sytuacji wystarczy uzupełnienie ubytków, a także odmalowanie całej obręczy.
Trudniejszym przypadkiem są poważne uszkodzenia felgi, np., gdy dojdzie do wykrzywienia obręczy. Może ono powodować bicie koła, które utrudnia jazdę. Wiele zależy od miejsca wgniecenia. Oczywiście jazda z uszkodzoną w ten sposób felgą jest niebezpieczna. Może doprowadzić do spadku ciśnienia w oponie, jej uszkodzenia, czy też do ściągania auta na jedną ze stron. Wygięte felgi w niektórych przypadkach można naprawić i wyprostować. Uszkodzenie musi być lekkie, gdyż poważnie wygięcie kwalifikuje już koło do kompletnej wymiany.
Regeneracja jest stanowczo odradzana w przypadku pęknięcia felgi. Takie uszkodzenie oznacza, że doszło do nieodwracalnych zmian w strukturze koła. Najczęściej pęknięte obręcze naprawia się poprzez ich zespawanie. To nie przywróci jednak wytrzymałości niezbędnej do zachowania bezpieczeństwa na drodze, szczególnie przy wyższych prędkościach. Dlatego pęknięte felgi należy zawsze wymieniać na nowo.
Co w przypadku, w którym obręcze padły ofiarą korozji? Na nią najbardziej narażone są felgi stalowe, często używane do opon zimowych. W takim wypadku niezbędna będzie renowacja, która pozwoli na usunięcie ognisk korozji. Następnie obręcz należy dokładnie pomalować i zabezpieczyć przed nadmiarem wilgoci. W przypadku felg aluminiowych podobnym zagrożeniem co korozja jest utlenianie.
Oczywiście regeneracja nic nie da, jeśli felgi nie pasują nam pod względem estetycznym. W takiej sytuacji można co najwyżej spróbować malowania obręczy na nowy kolor. Większość kierowców decyduje się na zakup nowych felg, które lepiej pasują do ich samochodu.
Jak sprawdzić, czy felgi pasują do samochodu?
Kluczowym parametrem, który powie nam, czy wybrane felgi będą pasować do samochodu, są śruby montażowe. Auta najczęściej korzystają z czterech lub pięciu śrub. Samo sprawdzenie ile otworów wywiercono w obręczy, nie wystarczy. Poza tym mogą się różnić rozstawem. Dlatego przed zakupem felg należy dokładnie wymierzyć rozstaw śrub montażowych i porównać go z tym w nowej obręczy. Odległości najłatwiej zmierzyć za pomocą suwmiarki.
Kolejnym parametrem, który należy sprawdzić przed zakupem felgi, jest współczynnik ET. Informuje on o tym, jaka jest odległość osi symetrii obręczy od płaszczyzny montażu. Bardzo ważne jest wybranie felgi z dokładnie takim samym współczynnikiem ET. W innym wypadku zmieni się położenie koła względem łożyska. To może negatywnie wpłynąć na właściwości jezdne samochodu. Dodatkowo felga z innym współczynnikiem ET niż oryginalne obręcze może wpłynąć na przyspieszone zużycie łożyska koła.
Doświadczony redaktor serwisu motoryzacyjnego z pasją do świata samochodów. Znawca nowości i trendów branżowych, łączący wiedzę techniczną z umiejętnością pisarską. W wolnych chwilach miłośnik wyścigów i spotkań motoryzacyjnych.
Uważasz, że to był dobry artykuł? A może coś jest niezrozumiałe?
Autor tego materiału czeka na Twój komentarz. Serio.